Wiedza teoretyczna z zakresu danych strukturalnych jest stosunkowo łatwa do znalezienia na wielu blogach oraz w supporcie Google. W artykule pokażę jak w łatwy sposób wdrożyć dane strukturalne na stronę internetową opartą na WordPress i nie tylko. Zacznijmy jednak od niewielkiej dawki teorii, która pozwoli zrozumieć czym są dane strukturalne i dlaczego są tak ważne pod kątem pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.
Dane strukturalne – Specjalne fragmenty kodu służące do zdefiniowania i uporządkowania poszczególnych informacji znajdujących się na stronie internetowej. Pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej interpretować rodzaj i znaczenie treści w witrynie. Umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Formaty danych strukturalnych: Microdata, RDFa oraz JSON-LD.
Do czego służą dane strukturalne?
Główną zaletą stosowania schematów danych jest lepsza prezentacja wyniku w wynikach wyszukiwania Google. To przekłada się pośrednio na poprawę pozycji, na przykład poprzez poprawianie czynników behawioralnych, w tym CTR.
Jak sprawić, żeby Twój wynik wyszukiwania wyglądał w Google atrakcyjnie?
Należy wdrożyć schematy danych korzystając z jednej z możliwych metod. W przypadku WordPress mamy do dyspozycji mnóstwo wtyczek umożliwiających wdrożenie odpowiedniej struktury bez znajomości kodu html. Podobnie w przypadku innych rodzajów CMS jak: Joomla, Presta, Shopify, itd. Warto dodać, że na rynku jest sporo narzędzi, zarówno darmowych jak i płatnych.
Przykładem darmowej wtyczki WordPress umożliwiającej zarządzanie danymi strukturalnymi jest: WP SEO Structured Data Schema. Warto dodać, że posiadając wiedzę programistyczną możesz wdrożyć rich snippets bez instalacji dodatkowych wtyczek, na zasadzie edycji kodu.
Kiedy stosować schematy danych?
Umieszczenie schematu danych jest wskazane dla niemal każdego rodzaju treści. Niezależnie czy mamy do czynienia z artykułami, opisami produktów lub usług, opiniami, blogami czy stronami firmowymi. Do dyspozycji mamy mnóstwo rodzajów struktur. Poniżej przykłady zastosowania najważniejszych rodzajów rich snippets.
Breadcrumbs
Dzięki konfiguracji breadcrumbs Google może prezentować adres strony w postaci uporządkowanej.
Kod, który możemy zastosować na stronie w formacie JSON-LD umieszczamy zawsze pomiędzy znacznikami:
<script type=”application/ld+json”> oraz </script>. Wszystkie fragmenty kodu podaję w tym formacie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „BreadcrumbList”,
„itemListElement”: [{
„@type”: „ListItem”,
„position”: 1,
„item”: {
„@id”: „https://www.przykladowy-adres.com”,
„name”: „Oferta”
}
},{
„@type”: „ListItem”,
„position”: 2,
„item”: {
„@id”: „https://www.przykladowy-adres.com/uslugi”,
„name”: „Usługi”
}
},{
„@type”: „ListItem”,
„position”: 3,
„item”: {
„@id”: „https://www.przykladowy-adres.com/uslugi/malowanie-scian”,
„name”: „Malowanie ścian”
}
}]
}
|
Warto dodać, że bread crumbs można stosować dla każdego rodzaju strony: firmy lokalne, sklepy, blogi, itd. Kod umieszczony jest zazwyczaj na każdej podstronie serwisu.
Informacje kontaktowe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „Organization”,
„url”: „http://www.przykladowy-adres.com”,
„contactPoint”: [
{ „@type”: „ContactPoint”,
„telephone”: „+111111111111”,
„contactType”: „customer service” (warto dodać, że możemy wybierać spośród wielu dostępnych rodzajów danych kontaktowych)
}
]
}
|
Organization schema używamy zazwyczaj na stronie głównej. Dane strukturalne można zastosować dla większości serwisów internetowych, w tym dla:
- firm lokalnych, ogólnopolskich oraz globalnych,
- organizacji,
- sklepów internetowych.
Logo
Wskazanie lokalizacji grafiki przedstawiającej logo umieszczamy również w obrębie danych strukturalnych organization.
1
2
3
4
5
6
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „Organization”,
„url”: „http://www.przykladowy-adres.com”,
„logo”: „http:/www.przykladowy-adres.com/images/logo.png”
}
|
Search Box
Google umożliwia umieszczenie dodatkowego wyszukiwania w obrębie danego serwisu. Aby dodać własną wyszukiwarkę bezpośrednio w wynikach wyszukiwania należy zastosować schemat danych typu WebSite. Należy podać informację o adresie docelowym po wyszukiwaniu danej frazy, która jest pobierana w zmiennej {search_term_string}. Przykład poniżej:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „WebSite”,
„url”: „https://www.przykladowy-adres.com/”,
„potentialAction”: {
„@type”: „SearchAction”,
„target”: „https://www.przykladowy-adres.com/search/{search_term_string}”,
„query-input”: „required name=search_term_string”
}
}
|
Artykuły
Dane strukturalne stosowane w artykułach pomagają zidentyfikować informacje o autorze, dacie publikacji, itd. Dane dotyczące artykułów definiujemy w schemacie NewsArticle.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „NewsArticle”,
„mainEntityOfPage”: {
„@type”: „WebPage”,
„@id”: „https://google.com/article”
},
„headline”: „Tytuł artykułu”,
„image”: [
„https://www.przykladowy-adres.com/1.jpg”,,
„https://www.przykladowy-adres.com/2.jpg”
],
„datePublished”: „2017-05-05T10:23”,
„dateModified”: „2017-09-18T11:20”,
„author”: {
„@type”: „Person”,
„name”: „Sławomir Czajkowski”
},
„publisher”: {
„@type”: „Organization”,
„name”: „Nazwa organizacji”,
„logo”: {
„@type”: „ImageObject”,
„url”: „https://www.przykladowy-adres.coom/logo-organizacji.jpg”
}
},
„description”: „Ciekawy artykuł informujący o schematach danych w Google”
}
|
Eventy
Schemat danych typu Event można stosować w przypadku nadchodzących wydarzeń takich jak: koncerty, wernisaże, wydarzenia sportowe i wiele innych. Zestaw informacji, które możemy umieścić jest stosunkowo bogaty.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „Event”,
„name”: „Koncert lub inny rodzaj eventu”,
„startDate”: „2017-04-24T19:30-08:00”,
„location”: {
„@type”: „Place”,
„name”: „Klub Loft44”,
„address”: {
„@type”: „PostalAddress”,
„streetAddress”: „ulica i numer”,
„addressLocality”: „miasto”,
„postalCode”: „kod pocztowy”,
„addressCountry”: „PL”
}
},
„image”: [
„https://przykladowy-adres.com/img/1.jpg”,
„https://przykladowy-adres.com/img/2.jpg”
],
„description”: „Zapraszamy na koncert najlepszego zespołu rockowego. Ostatnie wolne miejsca.”,
„endDate”: „2017-09-18T23:30”,
„offers”: {
„@type”: „Offer”,
„url”: „https://www.przykladowy-adres.com/oferta/koncert-rockowy”,
„price”: „150”,
„priceCurrency”: „PLN”,
„availability”: „http://schema.org/InStock”,
„validFrom”: „2017-09-10T15:30”
},
„performer”: {
„@type”: „PerformingGroup”,
„name”: „Nazwa Zespołu”
}
}
|
Firmy Lokalne
Używanie schematów danych jest szczególnie korzystne w przypadku firm działających na rynkach lokalnych, w tym:
- sklepów stacjonarnych,
- firm usługowych typu salony kosmetyczne i fryzjerskie,
- lekarzy różnych specjalizacji, ośrodków zdrowia,
- restauracji, klubów,
- i wielu innych.
Dane strukturalne zawierają między innymi: nazwę firmy, adres oraz godziny otwarcia. Przykład poniżej.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
|
{
„@context”: „http://schema.org”,
„@type”: „Restaurant”,
„image”: [
„https://przykladowy-adres.com/img1.jpg”,
„https://przykladowy-adres.com/img2.jpg”,
„https://przykladowy-adres.com/img3.jpg”
],
„name”: „Nazwa restauracji”,
„address”: {
„@type”: „PostalAddress”,
„streetAddress”: „ulica i numer”,
„addressLocality”: „miasto”,
„postalCode”: „kod-pocztowy”,
„addressCountry”: „PL”
},
„geo”: {
„@type”: „GeoCoordinates”,
„latitude”: „wspolrzedna1”,
„longitude”: „wspolrzedna2”
},
„url”: „https://przykladowy-adres.com/”,
„telephone”: „numer telefonu”,
„openingHoursSpecification”:
{
„@type”: „OpeningHoursSpecification”,
„dayOfWeek”: [
„Mo-Sun”
],
„opens”: „11:30”,
„closes”: „22:00”
}
},
],
„menu”: „http://www.example.com/menu”,
„acceptsReservations”: „True”
}
|
Dodatkowo można uzupełnić wartości priceRange oraz servesCuisine.
Produkty
Stosowanie danych strukturalnych dla produktów pozwala uzyskać większy CTR i poprawić pozycje słów, szczególnie z zakresu long tail. Gwiazdki z oceną oferowanego przedmiotu przyciągają uwagę i uwiarygadniają ofertę sprzedawcy. Poniżej przykłady.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
{
„@context”: „http://schema.org/”,
„@type”: „Product”,
„name”: „Executive Anvil”,
„image”: [
„https://przykladowy-adres.com/img/zdjecie.jpg”
],
„description”: „Laptop MSI PE70 2QE”,
„brand”: {
„@type”: „Thing”,
„name”: „MSI”
},
„aggregateRating”: {
„@type”: „AggregateRating”,
„ratingValue”: „4.9”,
„reviewCount”: „10”
},
„offers”: {
„@type”: „Offer”,
„priceCurrency”: „PLN”,
„price”: „2990.50”,
„priceValidUntil”: „2080-01-05”,
„itemCondition”: „http://schema.org/UsedCondition”,
„availability”: „http://schema.org/InStock”,
„seller”: {
„@type”: „Organization”,
„name”: „Nazwa Sklepu”
}
}
}
|
Warto pamiętać, że poprawne wdrożenie danych strukturalnych nie daje gwarancji wyświetlania dodatkowych informacji w Google, ale znacznie zwiększa prawdopodobieństwo. Bardzo dużo zależy od jakości strony internetowej oraz historii domeny.
Dodając schema google na stronę należy zwrócić uwagę na poprawną implementację. Niepoprawne wdrożenie rich snippets może zaszkodzić pozycji strony. Google udostępnia darmowe narzędzie do testowania poprawności stosowanych schematów danych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool