Podczas podstawowej konfiguracji sklepu opartego na Presta Shop (u nas w wersji 1.6.1.4) możemy natrafić na bardzo irytujący komunikat:
„nie ma dostępnych przewoźników”
Czasem może się dodatkowo pojawić jeszcze pod spodem:
„Nie ma dostępnych przewoźników, którzy dostarczają pod ten adres”
Pojawia się on na 4 kroku tworzenia zamówienia:
Aby sprawdzić listę dostępnych przewoźników wchodzimy w dział:
Wysyłka -> Przewoźnicy.
Możemy tam ręcznie dodać naszych przewoźników np. Odbiór osobisty albo (ogólnikowo) Kurier. I określić cenę przesyłki w zależności od strefy. Czyli standardowa procedura konfiguracji sklepu.
Mimo wielokrotnego upewnienia się, że przewoźnicy są dodani – dalej ten bład się pojawia i blokuje nam pernamentnie proces składania zamówienia… ?
Są różne przyczyny z powodu których może on wystąpić. Prześledźmy typowe z nich.
1. Złe przypisanie kraju do strefy
Aby to wyjaśnić przybliżmy w punktach o co chodzi ze „strefami„:
osoba, która kupuje produkt (i widzi powyższe kroki z obrazka gdzie jest błąd) musi wcześniej wypełnić kartę z adresem dostawy
czyni to niezależnie czy ma konto na sklepie czy kupuje jako gość
w formularzu podawania adresu wybiera pozycję z listy oznaczonej jako „Kraj”
w Presta Shop są podane możliwe kraje, które mogą znaleźć się na tej liście – możemy narzucić jakie kraje będą tam podane,
ta lista jest zdeklarowana w dziale: Lokalizacja -> Kraje
każdy z tych krajów jest przypisany do tzw. „Strefy„
Strefy domyślnie są podzielone na kontynenty. Natomiast idea jest taka, że możemy zdeklarować strefy jakie nam się podoba w zależności od naszych cen dostaw. Np. zamiast kontynentów taki zestaw stref: „Skandynawia„, „Niemcy i Holandia„, „Wyspy brytyjskie” itd. Mamy tu pełną dowolność.
Strefy są natomiast wypisane w konfiguracji każego przewoźnika gdzie określamy jaka cena będzie obowiązywała dla każdej z nich – czyli jak użytkownik wybierze np. kraj będący w strefie „Skandynawia” – system naliczy mu adekwatną kwotę.
Taka jest zasada przypisania kraju do strefy i taki mają one związek z przewoźnikami.
Dla osoby widzącej ten komunikat „nie ma dostępnych przewoźników” w pierwszej chwili właśnie pada na myśl to, że klient wybrał kraj ktrego nie ma w żadnej strefie lub w żadnym z przewoźników nie jest on ujęty.
Musimy się upewnić że każdy z nich posiada takie powiązanie i określenie ceny. Jeśli to zrobiliśmy i dalej to nie działa przejdźmy do punktu drugiego ?
2. Włączenie zaawansowanego zarządzania stanami magazynowymi.
Jeżeli próby naprawy sytuacji z pkt.1 spełzły na niczym proponujemy takie rozwiązanie. Od razu podkreślę, że nam to pomogło ?
Na początek sprawdźmy czy mamy włączoną opcję magazynu. Najprościej należy sprawdzić czy mamy pozycję „Magazyn” w menu głównym w zapleczu:
Używanie tej opcji skazuje nas na odpowiednie zarządzanie stanami magazynowymi. Możliwe, że kiedyś przybliżymy ten temat. W każdym razie wyjaśnienia pojawiają się w samym zapleczu a więcej informacji o tej funkcjonalności można znaleźć wchodząc na zakłądkę:
Katalog -> Produkty -> Edycja dowolnego produktu -> Magazyn
Tam (jeśli nie mamy żadnego magazynu w systeme) twóry Presta Shop informują nas, że musimy przynajmiej jeden zdeklarować, określić jego położenie geograficzne, podać dozwolonych przewoźników dla tego magazynu (tu jest pies porzebany!) i każdy z produktów ustalać ilościowo indywidualnie itd. itd. Nie będziemy tutaj zagłębiać się w ten temat. Po prostu dezaktywujemy opcję „Magazyn”.
W tym celu wchodzimy do działu:
Preferencje -> Produkty -> (sekcja) Stan produktów
I zaznaczamy opcję „Włącz zarządzanie magazynem” na „NIE„:
Następnie zapisujemy nasz wybór przyciskiem „Zapisz” będącym pod spodem.
Ku naszej uciesze – po odświeżeniu kroku nr. 4 klient widzi naszych przewoźników!