POZYCJONOWANIE STRON CZYNNIKI MAJĄCE WPŁYW NA POZYCJĘ STRONY:

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE, ZWIĄZANE Z DOMENĄ

Wiek domeny

Faktem jest, że wiek domeny ma wpływ na jej wartość dla Google. Na wiek domeny można patrzyć również, jako na jej historię. Kupno starej domeny da niewiele, jeżeli była ona linkowana linkami spazmowymi (o niskiej wartości). Z drugiej strony zakup (przechwycenie i rezerwacja) domeny należącej wcześniej do firmy konkurencyjnej z tej samej branży i osiągającej wysokie pozycje, dzięki wysokiej, jakości linkom tematycznym może pomóc zarówno jeżeli chcemy postawić pod tą domeną serwis zapleczy, stronę ofertową, jak i w sytuacji jeżeli wybierzemy tylko przekierowanie (np. 301) do naszego serwisu.

Słowo kluczowe (fraza) w nazwie domeny

Waga tego elementu spadła, ale ciągle jest on brany pod uwagę. Słowo kluczowe w nazwie jest nadal pogrubiane w wynikach wyszukiwania (SERP), dzięki, czemu domena zawierająca słowo kluczowe wyróżnia się w wynikach wyszukiwania, co w efekcie daje zwiększony współczynnik kliknięć (CTR Clić Through Ratę).

Fraza w domenie może mieć jednak również negatywny wpływ na skuteczność kampanii. Domeny z frazą zwykle nie zawierają nazwy marki w efekcie nie budują marki i są też mniej wiarygodne.

Słowo kluczowe na początku domeny

Czynnik wymieniony w opracowaniu SEOMoz’s 2011 Serach Engine Ranking Facto s. Z czasem jednak czynnik ten osłabł, a ważniejsze z punktu widzenia biznesowo wizerunkowego stało się umieszczanie w domenie samej tylko nazwy marki. Jedno jest pewne: jeżeli chcesz umieścić frazę w nazwie domeny to najlepiej zrobisz umieszczając ją na jej początku.

Okres, na który opłacona (zarezerwowana) jest domena

“Wartościowe domeny są często opłacane na kilka lat naprzód, podczas, gdy domeny nie wartościowe  rzadko są używane dłużej niż przez rok. W związku z tym data wygasania domeny w przyszłości może być używana jako czynnik w przewidywaniu wartości pochodzenia domeny”.

Płynie z tego wniosek: warto opłacić najważniejszą domenę firmową na dłuższy okres czasu – tak sugeruje samo Google. Będzie to stosunkowo łatwy i tani eksperyment – sprawdź już dziś i podziel się efektami czy wykupienie domeny na kilka lat pomoże jej uzyskać wysokie pozycje.

Fraza w nazwie subdomeny

Czynnik ten ma wpływ na ranking. Należy pamiętać jednak, że najbardziej wartościową podstroną (posiadającą największą wartość według Google) jest zwykle strona główna. Osobiście likowałbym do strony głównej zamiast do subdomeny z frazą.

Historia domeny

Domena (strona) której autor często się zmienia (wpis do wnosi), jak również powtarzające się utraty domeny (braki przedłużenia jej wartości) mówią wyszukiwarce Google o niskiej wartości strony. Z doświadczeń wynika również, że pozycja domeny przechwyconej może się znacząco obniżyć po zmianie wpisu w WHOIS. Dzięki temu przechwytywane domeny nie są tak łatwym sposobem na przejęcie pozycji i ruchu poprzedniej strony. Fakt ten powoduje często zachowywanie starego wpisu we whois przez nowego właściciela strony.

W tłumaczeniu na język polski byłaby to Dokładnie Dopasowana Domena (będąca frazą) zwykle oznacza to nazwę usługi lub produktu oferowanego przez firmę. Używana jest również nazwa: domena generyczna. Domena generyczna może ciągle pomagać o ile jest to wartościowa strona. W przypadku strony o niskiej wartości jest ona podatna na tzw. EMD update (aktualizację EMD wrzesień / paź­dziernik 2012) . Przykłady nazw generycznych: hotel.pl. Co łatwo sprawdzić strony te nie znajdują się same z siebie na wysokich pozycjach.

Dane o właścicielu domeny (Whois)

Dane te mogą być prywatne lub publiczne. Ukrycie danych o właścicielu domeny mówi wyszukiwarce Google, że masz coś do ukrycia. Lepiej przez Google oceniane są strony, które mają upublicznione dane właściciela.

Kara dla właściciela domeny

Google ma możliwość przydzielenia kary (filtra) za przewinienia popełnione w związku ze spamowaniem. W takim przypadku poprzednia zasada nie ma zastosowania. Lepiej nie podawać danych właściciela domeny niż podać te dane w momencie, kiedy mamy na sumieniu duże przewinienia na domenach sygnowanych naszymi danymi. Osobiście  nie ryzykuję pozycjonowania technikami spamowymi.

Rozszerzenie domeny – lokalne (.pl, .co.uk, .de itp.)

Domena o rozszerzeniu danego kraju ( domena państwowa) pomaga zaistnieć w wynikach wyszukiwania w danym kraju, ale jednocześnie przeszkadza w osiągnięciu wyników globalnych (globalnie lepsza jest np. domena .com).

Masz wątpliwości czy wybrać rozszerzenie .pl, czy .com.pl? Odpowiedź jest prosta! Domena .pl jest w Polsce koniecznością. Spośród domen zarejestrowanych w NASK ponad 70% to domeny .pl, .com.pl to zaledwie 15%. Domena .pl jest łatwiejsza do zapamiętania, bardziej prestiżowa, a w kontekście SEO jest domeną wyższego rzędu.

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE ZWIĄZANE ZE STRONĄ WWW

Fraza w tytule strony

Tytuł strony internetowej jest drugim najważniejszym elementem optymalizacji strony www. Tytuł to element, który wyświetla się na zakładce w przeglądarce internetowej oraz jako pierwszy element na wpisie strony na stronie wyniku wyszukiwania.

Fraza na początku tytułu

Według badań strony, których tytuły rozpoczynają się od frazy osiągają lepsze wyniki od stron, w których ta sama fraza znajduje się na dalszych miejscach w tytule. Google badając stronę i klasyfikując jej tematykę oraz wybierając słowa kluczowe w pierwszej kolejności i ważności użyje słów będących na początku znacznika Title.

Umieść najważniejsze słowo kluczowe na początku znacznika Title.

“Warto zaznaczyć, iż pojawienie się frazy kluczowej na początku tytułu czy też w opisie strony może mieć pozytywny wpływ na CTR w wynikach wyszukiwania. Oczywiście zawsze podpowiadam, że najważniejszy jest czytelnik, więc pod niego należy tworzyć opis, jednak jeśli można umieścić frazę kluczową w tytule strony to należy to zrobić”

Fraza w opisie (znaczniku Description)

Czynnik ten stracił na znaczeniu, jeśli chodzi o bezpośredni wpływ na ogólną pozycję, jednak ma ciągle wpływ na pozycje w aspekcie zwiększania CTR (współczynnika klikalności) w wynikach wyszukiwania na stronie wyników. Strony, których wpis w wynikach wyszukiwania daje wysoki CTR mają szanse na wyższe pozycje. Google mając na celu prezentowanie szukającemu odpowiednich  wyników oceni jako bardziej wartościowy ten wynik, który ma większy współczynnik CTR. Zawarcie frazy w opisie sprawi, że zostanie ona wyróżniona (pogrubiona) na stronie wyników.

Fraza zawarta w znaczniku H1

Znacz­nik H1 (najważniejszy nagłówek na stronie) to drugi po znaczniku Title element określający tytuł strony. Test na ten temat z 2012 roku pokazał, że znacznik H1 ma znacznie większy wpływ na pozycję niż np. znacznik (paragraf). Co ciekawe Google lepiej widzi ostylowane nagłówki (

Tekst nagłówka) ponad nagłówkami “gołymi” (< h1 >Tekst nagłówka).

Sprawdź czy na każdej podstronie Twojego serwisu znajduje się znacznik H1 i zawiera on najważniejsze dla tej podstrony słowo kluczowe.

“Większość CMSów w znaczniku H1 umieszcza tytuł strony, więc jeśli tylko zadbamy o niego to tę kwestię będziemy mieli z głowy natomiast warto sprawdzić czy rzeczywiście tak jest. Zwróć też uwagę, że znacznik H1 powinien pojawić się na stronie tylko 1 raz. Niestety czasami źle zoptymalizowane szablony stron zawierają ich kilka, lub kilkanaście, co jest błędem.”

Duża częstotliwość użycia frazy na podstronie

Najczęściej używane hasło na danej podstronie zostanie ocenione jako hasło najlepiej opisujące treść tej podstrony. Biorąc pod uwagę fakt, że najlepiej optymalizować każdy URL serwisu pod jeden keyword, powinno to być hasło odpowiadające tytułowi strony i nagłówkowi H1.

Nie nadużywaj słów kluczowych

Długość treści

Dłuższe teksty (pod warunkiem, że merytoryczne, spójne i konkretne) lepiej wyczerpują dany temat i są bardziej wartościowe od krótkich tekstów.

Musisz jednak pamiętać, że badanie dotyczy stron w języku angielskim w którym słowa są krótsze w języku polskim ta liczba słów będzie nieco mniejsza.

Nasycenie (treści) słowami kluczowymi 

Ważność tego czynnika spada, jednak ciągle jest to element, który jest brany przez Google pod uwagę. Idealna wartość tego parametru to: 1-3%. Nie warto jednak przesadzać z tym elementem. Za duża liczba słów kluczowych może zostać oceniona jako sztuczne upychanie fraz (keyword stuffing). Optymalizacja w 2014 roku jest w coraz większym stopniu dostosowaniem do użytkownika, a w coraz mniejszym do pajączka wyszukiwarki, czy statystyk dostępnych w narzędziu analitycznym. Nie przesadź ze słowami kluczowymi, tak, aby Twój tekst nie wyglądał sztucznie i głupio. Jeżeli przykuje uwagę i pozostanie w pamięci to będzie to ważniejsze niż dodatkowy 1% użycia frazy w tekście.

narzędzie analizujące gęstość występowania słów kluczowych: http://tools.seobook.com/general/keyword-density/

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony jest bardzo ważnym czynnikiem oceny jakości strony przez Google. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że szybkość strony ma wpływ na satysfakcję użytkownika. Jeżeli strona ładuje się o sekundę dłużej tracimy 11% odsłon, 7% konwersji, a satysfakcja użytkownika spada o 16%. Roboty wyszukiwarki (zwane też pajączkami lub botami) mogą oszacować szybkość strony na podstawie kodu strony oraz wielkości pliku. Szybkość ładowania możesz łatwo sprawdzić na stronie Google Page Speed lub w przeglądarce np. Chrome.

Czas ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla użytkownika. W znacznym stopniu wpływa na odbiór serwisu. Jednak na pozycję w Google ten czynnik ma znikomy wpływ.

Jednak ze względu na użytkowników zdecydowanie warto zadbać o szybkości ładowania strony. W większości popularnych CMS’ów wystarczy włączyć podstawowe cachowanie.”

Duplikat treści

Taka sama zawartość strony zarówno wewnątrz jednej witryny, jak i w stosunku do innej strony w innej domenie może wpłynąć negatywnie na widoczność w wynikach wyszukiwania. Często nie mamy wpływu na to, która z podstron o takiej samej treści wg Google zostanie oceniona jako oryginał, a która jako duplikat. Zależy to m.in. od momentu indeksacji oraz wartości i autorytetu domeny. Aby nie musieć się o to martwić wychwytuj duplikaty i często aktualizuj swoją stronę internetową. Duplikatem strony może być np.:

błędnie zindeksowana sub-domena w połączeniu z konfiguracją serwera, która pokazuje w niej zawartość domeny głównej

strona widoczna jednocześnie pod adresem http://www.domena.pl i http://domena.pl (dlatego dobre CMSy rozwiązują ten problem i pozwalają wybrać jedną z tych dwóch możliwości, podobnie robi Google – w Google Webmaster Tools można wybrać która wersja adresu jest domyślna, prezentowana w wynikach wyszukiwania)

treść opublikowana w dwóch serwisach jednocześnie

podczepiona pod serwis www dodatkowa domena (bez przekierowania)

artykuł opublikowany w wielu serwisach w takiej samej treści

Rel=Canonical

Znacznik, który został stworzony po to, aby pomagać webmasterom radzić sobie z duplikatami treści. Służy do wskazywania strony “kanonicznej”, czyli inaczej mówiąc pierwotnej, najbardziej wartościowej witryny, która powinna pokazywać się wyszukiwarce na najwyższym miejscu. Rel=canonical przydaje się m.in. w następujących przypadkach:

linki partnerskie – strona z tzw. ref’em jest taka sama jak strona bez niego – trzeba więc wskazać Google, gdzie jest oryginał, żeby nie zaindeksował np. 100 takich samych stron, jeżeli linka do nas umieści np. 100 różnych partnerów firmy. http://www.domena.pl/?ref=123 to to samo co http://www.domena.pl/,

wersja do wydruku – często zdarza się, że wersja do druku wyskakuje w wynikach wyszukiwania wyżej od oryginału (pełnej wersji strony), jeżeli wersja główna nie jest wskazana w znaczniku rel=canonical,

listy w sklepach internetowych i internetowych katalogach produktów, gdzie lista w zależności od parametru po którym jest sortowana może zawierać te same elementy np. http://www.adressklepu.pl/bluzki/?colour=zielone.

Share This